Wij, Daan en Jan-pieter, leerden tijdens onze Masteropleiding Sportpedagogiek dat de theorie over pedagogisch handelen en het pedagogisch sportklimaat nog niet voldoende geland is in de praktijk. Vanuit onze ervaring als trainer/coach, trainersbegeleider, sportpedagogisch professional en sportouder merkten we hoe weinig bewustzijn en kennis er is bij trainers, coaches en bestuurders over hun pedagogisch handelen. De meeste aandacht gaat in eerste instantie toch vaak uit naar het technische beleid. Terwijl de jeugdsport een enorme pedagogische waarde heeft, volgens meerdere wetenschappelijke onderzoeken en het NOC*NSF. Met De SportBasis willen we een bijdrage leveren aan meer bewustwording en kennis over het pedagogisch handelen bij trainers, coaches en bestuurders. Er ontstaat een nog veiliger sport- en leerklimaat door oprechte aandacht voor de mentale- en sociaal-emotionele ontwikkeling van jeugdsporters. Dit verhoogt niet alleen het sportplezier bij jeugdsporters, maar ook de motivatie van trainers/coaches!

Het pedagogische belang in de sport

Uit het boek ‘een pedagogisch sportklimaat’


Volgende
Volgende

Een introductie tot pedagogisch leiderschap